Terapia asistata de animale dateaza oficial din a doua decada a secolului XX (1919), in SUA, cand ministrul de interne la acea vreme (F.K. Lane) a demarat actiunea de utilizare a cainilor in pro-cesele de tratament al pacientilor din Spitalul Psihiatric St. Elisabeth, Washington, D.C.
Lucrarea Cainele ca si co-terapeut (1962) certifica profesional si stiintific terapia asistata de ani-male. Autorul cartii, Boris Levinson, este primul psiholog clinician care abordeaza stiintific terapia asistata de animale in contextul tratamentelor copiilor cu tulburari mentale. Terapia asistata de cai (hipoterapia) a fost mentionata pentru prima data de catre medicul grec Hippocrates, in anul 400 I.Hr, apare si ia amploare in SUA dupa 1960.
Hipoterapia este azi una dintre cele mai comune tipuri de terapie asistata de animale in SUA si, mai recent, in Europa. In Romania, interesul pentru hipoterapie a inceput sa apara relativ recent. (Alina S. Rusu, 2012)
TAA este o interventie directionata, deci cu un scop bine definit, in care un animal ce intruneste anumite criterii este parte integranta a unui proces de tratament.
In esenta, hipoterapia este o forma de educatie fizica terapeutica, in care calul este instrumentul folosit pentru redobandirea capacitatilor neuromotorii si psihice. Vizeaza astfel, imbunatatirea echilibrului, cresterea fortei musculare, cresterea mobilitatii articulare, dar si stimularea increderii in sine. Din acest motiv, pe langa recuperarea in tratamentul autismului, specialistii recomanda aceasta metoda si in cazul paraliziilor cerebrale la copii, in probleme ale coloanei vertebrale (scolioze, cifoze), dar si in terapia nevrozelor, sau a oboselii cronice.
Pentru copii, calaria este o joaca
Sincronizarea dintre miscarile copilului si cele ale animalului contribuie la normalizarea tonusului muscular, la recapatarea mobilitatii si la corectarea problemelor coloanei vertebrale. Copiii autisti prezinta tulburari de dezvoltare intelectuala, nu au incredere in sine, se tem de ceilalti, traiesc intr-un spatiu si timp cunoscute doar de ei.
Tratamentul acestei tulburari vizeaza reducerea acestor simptome. Dupa sedintele saptamanale de calarie se observa imbunatatirea capacitatii copilului de a relationa cu ceilalti, de a stabili relatii cu alti copii de aceeasi varsta. Copilul autist isi face din cal un prieten cu care comunica prin limbajul gesturilor si invata sa se adapteze la spatiul si timpul real. Nu in ultimul rand, miscarea ritmica a calului este centrul atentiei copilui, miscare ce este lenta, relaxanta si constienta (dorita de acesta).
Indirect, copilul invata sa-si concentreze atentia datorita efectului calmant, relaxant al echitatiei. Descopera parul ciufulit al calului, coama si coada cu fire aspre, nasul moale, stimuland comunicarea verbala si interesul copilului pentru alte obiecte. Invatarea si dezvoltarea indemanarii, a abilitatilor motrice, cresc increderea copilului in propriile forte, la randul lor avand ca efect dorinta acestuia de a invata mai multe atat la scoala, cat si acasa. A invata nu mai are incarcatura anxioasa, devenind o activitate placuta, interesanta si plina de recompense.
Ce obiective are hipoterapia
Principalele obiective ale terapiei asistate de animale, obiective care pot fi stabilite in autism, dar nu numai:
1. Domeniul fizic: imbunatatirea abilitatilor motorii fine si grosiere; imbunatatirea echilibrului si a posturii corporale; imbunatatirea utilizarii membrelor si extremitatilor; imbunatatirea fortei si rezistentei fizice; invatarea atingerilor adecvate.
2. Domeniul sanatatii mentale: imbunatatirea comunicarii verbale, prin initierea vorbirii si incurajarea utilizarii intrebarilor; imbunatatirea deprinderilor atentionale; dezvoltarea deprinderilor de relaxare; reducerea nivelului de anxietate; diminuarea tendintei de izolare sociala; imbunatatirea abilitatilor de exprimare a emotiilor.
3. Domeniul educational: imbunatatirea vocabularului; imbogatirea memoriei de lunga durata sau a memoriei de lucru; valorificarea cunostintelor si a diferitelor concepte (numar, forma, marime, culoare etc.); mentinerea atentiei in sarcina;
4. Domeniul motivational: valorificarea dorintei de a fi implicat intr-o activitate de grup; valorificarea interactiunilor cu ceilalti; valorificarea interactiunilor cu personalul; exersarea pasilor spre atingerea unui scop proxim.
Asadar, terapia asistata de animale cuprinde toate activitatile asistate de animale dar are in plus: obiective clar stabilite, interventii bine definite, proceduri de evaluare si se realizeaza intodeauna de catre personal specializat si intodeauna in cooperare cu personalul profesionist implicat in tratamentul bolnavului.
Copilul autist isi face din cal un prieten cu care comunica prin limbajul gesturilor si invata sa se adapteze la spatiul si timpul real. Nu in ultimul rand, miscarea ritmica a calului este centrul atentiei copilui, miscare ce este lenta, relaxanta si constienta (dorita de acesta). Indirect, copilul invata sa-si concentreze atentia datorita efectului calmant, relaxant al echitatiei. Descopera parul ciufulit al calului, coama si coada cu fire aspre, nasul moale, stimuland comunicarea ca efect dorinta acestuia de a invata mai multe atat la scoala, cat si acasa. A invata nu mai are incarcatura anxioasa, devenind o activitate placuta, interesanta si plina de recompense.
Îmbunătățiri concrete în urma terapiei
Grupul de 3 copii autisti sunt incadrati in programul de terapie asistata de cai. In programul zilnic al activitatilor de rutina, urmare terapiei cu cai s-au constatat imbunatatiri privind concentrarea si modul de comunicare, astfel:
• copii si-au imbunatatit dorinta de a se spala pe dinti intrucat li s-a explicat si aratat, in mod repetat, in cadrul terapiei, cum se foloseste periuta de dinti la cai;
• s-a marit dorinta copiilor de a invata mai multe la scoala si acasa datorita stimularii comunicarii, urmare a faptului ca in cadrul terapiei, acestia au descoperit coama si coada calului, firele aspre ale acestora . Copii au descoperit si nasul moale al calului si astfel a scazut starea anxioasa cu privire la invatatura;
• copii comunica cu prietenul sau calul, prin limbajul gesturilor si asta il face sa se orienteze mai bine in timp si spatiu;
• copii si-au marit capacitatea de a-si dori ceva, datorita miscarii ritmice si lente a calului, miscari placute de copiii cu autism;
• copii si-au imbunatatit comunicarea verbala, prin folosirea in terapie vis-a-vis de rutina zilnica, a intrebarilor ( De ce … Cum … Unde ..?).
Cu perseverenta, dragoste si multa atentie, prin programele asistate de animale in stransa corelatie (interactiune) cu familia si mediul de invatamant, copiii autisti se pot integra in societate si pot dezvolta abilitati noi.
“Terapia asistata de animale -TAA- promoveaza interactiunea pozitiva intre om si animal prin incorporarea trasaturilor psihologice, comportamentale si fizice ale unui animal intr-un mediu terapeutic. Relatia dintre un client si animalul de terapie nu este menita sa fie un substitut al relatiei dintre terapeutul uman si client. Dimpotriva, unul dintre rolurile acesteia este de a facilita pe cat posibil formarea unei relatii adecvate intre terapeut si client.
Prin urmare, terapia asistata de animale ofera un cadru stabil, un mediu securizant, in care terapeutul si echipa sa este orientata in a facilita evolutia copilului pe toate planurile. In autism, lipsa de interes si dificultatea de a comunica si de a interactiona cu alte persoane pot fi ameliorate prin exersarea interactiunii cu animalele. Acest canal alternativ de comunicare cu persoana afectata faciliteaza schimbul dintre aceasta si terapeut, marind astfel beneficiul interventiei.”
Larisa Teodoru, hipoterapeut, pe https://www.facebook.com/calutulbland/
Pingback: Ghidul De Sanatate Coreea de Sud trateaza dependenta de internet prin hipoterapie