In prezent, in Romania sunt diagnosticate in fiecare an in jur de 10.000 de paciente cu cancer de san avansat sau metastatic. Daca in 1960 mortalitatea era de 11,2 la 100.000 de femei, in 2008 urcase la 27,51 la 100.000 de femei. Estimarile arata ca acest procent este in continua crestere, in Romania dar si in lume.
„In urma cu doi ani, Romania era tara cu cea mai mare rata a mortalitatii din Uniunea Europeana. Aceasta rata a crescut direct proportional cu incidenta. Din pacate, in Romania diagnosticarea in stadiul IV este frecventa„, declara dr Dana Stanculeanu, medic primar oncolog la Institutul Oncologic Bucuresti.
Diagnosticul de cancer de san avansat si optiunile de tratament
„Impactul emotional la aflarea diagnosticului este este foarte puternic. Tocmai de aceea, consilierea psihologica este mai mult decat necesara. Insa, traind in Romania, consilierea psihologica nu este la indemana. Sunt si cazuri de paciente care nu sunt informate, mai sunt si pacientele care se simt jignite atunci cand sunt sfatuite sa consulte un psiholog sau un psihiatru”, adauga dr Stanculeanu.
Dr oncolog Stanculeanu adauga: „In alegerea tratamentului, exista doi actori principali: medicul si pacienta. Medicul discuta cu pacienta, iar tratamentul se alege in functie de mai multi factori: comorbiditati, varsta, stadiul bolii etc. In functie de acestea, alegem: chirurgie, radioterapie, hormonoterapie, terapie tintita. Avem obligatia de a-i spune pacientei care sunt riscurile, nu doar beneficiile. Avem de asemenea obligatia, ca prin alegerile pe care le facem, sa asiguram calitatea vietii pacientelor noastre. Sunt foarte multe paciente care afirma ca prefera sa traiasca mai putin, dar mai bine, nu mai mult si mai prost”.
„O femeie cu cancer de san este o femeie care poarta o dubla coroana de spini. In primul rand, este socul diagnosticului. Apoi, este atentatul la propria imagine, la feminitate, la sexualitate. Devine foarte importanta consilierea psihologica. Recomandat este ca pacientele sa fie evaluate psihologic inainte de a li se comunica diagnosticul. Cum acest lucru este greu de facut, ar fi ideal sa existe un formular pe care fiecare pacienta sa il completeze”, mentioneaza Radu Teodorescu, medic psihiatru, Spitalul Clinic de Psihiatrie Obregia.
„La prima consultatie, pacienta este bulversata de diagnostic si optiunile de tratament. Insotitorul este si el bulversat. La final, exista riscul sa plece doi oameni nauciti. Prin urmare, este necesar un al doilea, un al treilea control. Este momentul in care trebuie sa intervina si psihologul. Sunt foarte putine cazurile femeilor care vor sa tina pentru ele diagnosticul, cele mai multe femei se tem de pierderea locului de munca”, declara dr oncolog Dana Stanculeanu.
Campania RAMAI TU INSATI sustine, prin informare si consiliere, femeile cu cancer la san din Romania
„ANAIS este o organizatie non-guvernamentala care militeaza pentru promovarea consilierii psihologice. Femeile inca nu inteleg rolul psihologului. Noi incercam sa schimbam aceasta mentalitate. Cum? Le transmitem mesaje femeilor diagnosticate, fie mesaje transmise de alte femei, fie mesaje transmise de psiholog, fie informatii utile. Mesajul principal este ca vorbim despre o boala grava, dar nu o boala ucigasa”, declara avocat Carmen Nemes, de la Asociatia Anais.
Campania RAMAI TU INSATI isi propune inlesnirea comunicarii dintre oncolog, pacienta si psiholog sau psihiatru. Printr-o serie de intalniri cu presa vor fi transmise mesaje despre boala, tratament si consiliere psihologica. A fost considerat util si, din luna septembrie, medicii specialisti vor avea la dispozitie un material informativ pentru paciente, un ajutor in procesul de validare impreuna cu oncologul, a pasilor de urmat.
Campania RAMAI TU INSATI este initiata de AstraZeneca si sustinuta de specialisti oncologi, psihologi si psihiatri.
„O femeie informata este o femeie puternica! In lupta cu aceasta boala accesul la informatie corecta si pe intelesul tuturor este sansa pe care oricine trebuie sa o aiba. Accesul la tratament este o prima conditie, iar Romania ofera, prin programele nationale, acest lucru. A doua ar fi accesul la informatie şi la consiliere psihologica. AstraZeneca sprijina aceasta campanie care are ca scop imbunatatirea calitatii vietii la pacientele cu cancer mamar, dar si diagnosticarea precoce”, declara dr Radu Rasinar, director general AstraZeneca Romania.
In perioada 18 – 28 iunie 2013 au fost organizate sase conferinte de presa in Cluj, Iasi, Oradea, Craiova, Constanta, Timisoara, unde echipe oncolog-psiholog au discutat despre solutiile moderne de tratament in cancerul la san.
Bucurestiul incheie azi aceasta prima etapa a campaniei de comunicare, prin abordarea din trei puncte de vedere a cancerului de san – oncolog, psihiatru şi organizaţii care consiliaza femeile cu acest diagnostic. Urmeaza ca in septembrie medicii sa ofere pacientelor un material informativ despre boala si optiuni de tratament, astfel incat dialogul medic-pacient sa fie mai eficient.