Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a emis o serie de sfaturi in privinta respectarii prevederilor legale in cadrul vanzarilor cu pret redus (reduceri), indiferent de tipul acestora – soldare, lichidare, promotionale.
„Vanzarile cu pret redus (n.r. reduceri) sunt atractive pentru fiecare dintre noi. Totusi, trebuie sa fim atenti daca oferta mai este valabila si daca pretul este cel prezentat in oferta. Reducerea trebuie sa fie anuntata clar si vizibil, iar pretul nou trebuie sa fie alaturi de cel anterior, care este barat sau prin marcarea pret nou/pret vechi„, a explicat Bogdan Cristian Nica, Presedintele ANPC.
Daca te numeri printre clientele fidele ale magazinelor care au produse la reduceri, urmeaza cele cateva sfaturi si recomandari ale reprezentantilor ANPC:
- verifica daca oferta mai este valabila in momentul respectiv;
- verifica daca reducerea de preturi anuntata corespunde realitatii (poti verifica pretul la cititoarele de pret din magazine sau direct la casa);
- la achizitionarea pachetelor promotionale de tipul „3 la pret de 2”, poti sa verifici pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare;
- solicita informatii suplimentare atunci cand ai nelamuriri privind orice campanie publicitara;
- trebuie sa stii ca orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie exprimat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat, fie prin mentiunile „pret nou”/ „pret vechi” langa sumele corespunzatoare, fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.
Retine: Vanzatorul trebuie sa te informeze cand un produs de la reduceri nu mai este pe stoc
Vanzarile promotionale pot avea loc in orice perioada a anului si se refera la produsele disponibile. Produsele promovate la reduceri trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate sau, in caz contrar, comerciantul te va informa ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.
Perioadele de soldari se stabilesc de comerciant, intre urmatoarele limite:
a) perioada 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna – iarna;
b) perioada 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara – vara.
Orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa specifice obligatoriu data de debut si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii, daca operatiunea nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare.